Recirkulace výfukových plynů neboli EGR ventil hraje důležitou roli při udržování toho, aby se neznečišťovalo životné prostřední a při zachování celkového zdraví motoru vašeho vozidla. Pomáhá bránit tvorbě plynných oxidů dusíku a pracuje při tom skutečně tvrdě.
Po určité době se mohou v tomto ventilu nashromáždit uhlíkové usazeniny z neustálého vystavení teplu a také další vedlejší produkty detonace, které mohou způsobit zablokování systému, nebo ventil zaseknout v otevřené či zavřené poloze.
To je důvod, proč je poznatek, jak správně tenhle ventil vyčistit, užitečným trikem, který byste se měli naučit a proč je nejlepší ho opravit, když váš motor trpí některým ze souvisejících negativních symptomů.
Obsah
Nashromáždění Oxidů Dusíka
EGR ventil funguje tak, že umožňuje, aby se výfukové plyny vrátili zpátky do spalovací komory, a to na to správné místo a v pravý čas. Pomáhá udržovat nižší teplotu exhalátu, čím snižuje akumulaci plynů dusíku. Tyto oxidy dusíku jsou zlé tak pro lidské zdraví jako i pro životní prostředí jako celek. Vysoké teplo a usazeniny, které se vytvářejí, mohou dokonce představovat vážné ohrožení vašeho motoru.
Pokud to necháte bez povšimnutí, může ucpaný EGR ventil vést ke klepání motoru, které nakonec zničí vnitřní součásti motoru, které pak budou vyžadovat výměnu, nebo generálku. Jen si představte, jaké problémy může způsobit maličká součástka, kterou lze snadno nahradit nebo vyčistit.
Kdy je Správný Čas na Výměnu?
Známky ucpaného EGR ventilu mohou být chybně diagnostikovány z ostatních podložních problémů. To je důvod, proč je dobré tyto vyloučit přímou inspekcí, nebo pod vedením profesionála. V zásadě, pokud bude ventil otevřen, bude vaše auto špatně zrychlovat, pojede drsně na volnoběhu a bude mít špatný výkon.
Pokud bude zavřený, všimnete si zápach plynu, vysokou spotřebu paliva a klepání motoru. Každopádně budete vědět, že je něco špatně, pokud vám bude svítit kontrolka motoru. Ventil musí být vyměněn nebo vyčištěn každých cca 80 000 kilometrů. Je moudré si to zaznačit mezi věci, co raz ročně kontrolujete.
Čistý Start
EGR ventil se často nachází na horní části motoru v blízkosti přívodu vzduchu, nebo tělesa škrtící klapky. Začněte kontrolou připojených a vnějších komponentů z hlediska jakéhokoliv poškození. Všimli jste si na hadici, že je křehká, nebo že má praskliny? Pokud tam jsou jakékoliv elektronické obvody, jsou čisté a nepoškozené? Ventil sám osobě je malý a často ho drží dva nebo čtyři šrouby. Tyto odšroubujte a pak ventil opatrně odeberte od těsnění. Když je těsnění ve špatném stavu, nebo se rozpadává, musíte jej vyměnit. Pokud tam jsou usazeniny uhlíku, všimněte jsi je snadno, jelikož jsou černé, lámavé a tvrdé. Zkontrolujte, jestli tam nejsou kousky těsnění, nebo usazenin, které by se mohly dostat do motoru.
Na usazeniny nastříkejte čistič karburátoru, poté okamžitě pečlivě otřete sprej, který se dostal na elektroniku, nebo plast. K oškrabávání nánosů můžete použit čistič trubek, nebo drátěný kartáč. Zajistěte však, aby nedocházelo k poškození povrchu. Proces sprejování a oškrabování opakujte, dokud nebude vše čisté. Malé částečky otřete, vše vyměňte a dotáhněte všechny šrouby.